2
دانشپژوه دکتری قرآن و تربیت/جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
قرآن کتاب هدایت (بقره/ 3، یوسف /57 و ...)، موعظه (یونس/57)، ذکر (انبیاء/50)، شفا (اسرا،/82)، تذکره (حاقه/48)، بشیر و نذیر (نمل/2، فصلت/3 و 4)، مَثَل (تحریم/11) و …. است. قرآن ناظر به مبانی، اصول، روشها، ساحتها و الگوها برای تربیت انسانهای ربانی است و در پی تربیت انسانهایی ربانی همچون پیامبران و پیشوایان معصوم است. هدف این تحقیق بررسی و تبیین شیوههای کلی تربیتی قرآن است و به منظور وصول به هدف فوق، روش پژوهش نیز تحلیلی- اسنادی است که از جمله روشهای کیفی در حوزه پژوهشهای علوم انسانی به شمار میرود. نتایج تحقیق نیز نشان میدهد در قرآن روشهای متعددی در زمینه تربیت انسان مطرح است. مهمترین روشهای تربیت قرآنی که طریق یا راههای رسیدن به اهداف و مبانی تربیت میباشند. عباتند از روشهای تربیت قرآنی بر اساس حوزه تأثیر، نوع تأثیر، ابعاد و ساحتهای تربیت، گستره و قلمرو روشهای تربیتی، بر اساس نتیجه روش، از جهت اشتراک و اختصاص و روشهای عام و خاص تربیت قرآنی؛ بنابراین توجه به روشهای تربیتی قرآن زمینه تحقق تربیت جامع در بعد فردی و اجتماعی را مهیا میسازد.