تحلیل شیوه‌‌های تربیت عقلانی حضرت یوسف (ع) از منظر قرآن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 جامعه المصطفی ص العالمیه

2 جامعه المصطفی

3 جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

تربیت عقلانی در شناخت هستی و اصول اعتقادی نقش اساسی داشته و در صعود و هبوط فرد و جامعه تأثیرگذار است؛ می‌طلبد این مسئله از منظر قرآن به‌عنوان بنیادی‌ترین مرجع و جامع‌‌ترین منبع معارف اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. کلام وحی، پیامبران (ع) را نیکوترین الگو معرفی کرده است. پژوهش پیشرو شیوه‌های تربیت عقلانی حضرت یوسف (ع) را با روش توصیفی – تحلیلی و شیوه‌‌ی استنطاقی شهید صدر مورد تجزیه و تحلیل قرار داده؛ تا مشخص شود آن صدیق نبی (ع) از چه شیوه‌‌‌های برای تربیت مردم عصرش بهره گرفته است. هدف اساسی درک درست و روشمند شیوه‌‌های مدنظر از منظر قرآن است؛ چون تدوین نظام‌‌مند آن در حوزه‌‌ی علم و نظر نقش مهمی در فراهم‌سازی بستر نگرش عقلانی افراد و جامعه‌‌ی انسانی و اسلامی دارد.
یافته‌‌ها نشان می‌‌دهد حضرت یوسف (ع) از شیوه‌‌های تربیت عقلانی متعددی استفاده نموده و اساسی‌‌ترین‌‌ آنها استدلال‌‌های برهانی جهت ترویج و نهادینه‌سازی نگرش خدامحوری، معاد باوری، معرفت ‌افزایی، تجربه‌اندوزی، اعطای دانش و حکمت و مشورت دهی هوشمندانه است. نتایج نهایی حاکی از آن است که ایشان با روش‌‌های اتخاذ شده، توانست مردم را از جهالت علمی و عملی نجات بخشد و باپشتکار و اخلاص و شایستگی‌های لازمی که داشت نه تنها آحاد جامعه بلکه مدیران و کارگزاران بی‌‌مروت و ستم‌‌پیشه را به سمت‌وسوی عقلانیت و انسانیت جهت داد. همچنین بدست آمده که شیوه‌‌های تربیت عقلانی آن پیشوای آسمانی به صورت جهانی، فرازمانی و فرامکانی مؤثر و کارآمد است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات