سخن سردبیر

سخن سردبیر

نویسنده

چکیده

قرآن کریم سندی جاودانه و جهانی و زمزم جوشان معارف ناب است و تاروپود همه علوم و دست‏مایه‏های لازم برای هندسه‌ی نظام فکری و عملی در آن وجود دارد همان‌گونه که گفته شده است «هنر قرآن نه‌تنها این است که قداست ارتباط عبد با مولا را در میدان عبادت ترسیم می‏کند، بلکه می‏خواهد تمامی روابط انسانی را عبادی کرده و عبودیت محضه را بر سراسر وجود انسانی حاکم گرداند» (جوادی آملی، تسنیم، 1388: 1/20)؛ ازاین‌رو آموزه‌های او عهده‏دار بیان همه­ حقایق موردنیاز برای هدایت، مدیریت افراد و جوامع انسانی است و همه انسان­ها را به تدبر و تعمق در خود دعوت و از نیندیشیدن سرزنش می­کند.
گرچه تمام موجودات ممکن جهان هستی، نیازمند مدیریت و نظام روابط و حرکت تکاملی آن‌ها تحت ربوبیت الهی سامان می­یابد؛ اما در این میان هدایت و مدیریت انسان امری کاملاً متمایز از هدایت و راهنمای سایر موجودات است. و این برجستگی به ماهیت، هدف آفرینش و قدرت رفتار و گستره عملکرد وی در بعد مادی و معنوی برمی‌گردد.
قرآن کریم، تنها کتابی است که از قابلیت‌های انسان جامع­ترین، دقیق­ترین، واقع‌بینانه‌ترین و کاربردی­ترین تصویر را ارائه کرده است و او را از نظر رتبه و ارزش وجودی، سرآمد کلان نظام هستی می­داند که تمام هستی برای وی آفریده شده و مسخر اوست.
هرچند موجودی است که هم در جهت کمال و تعالی و هم در جهت تنزل و انحطاط و سقوط منحصربه‌فرد است؛ اما چگونگی صعود و سقوط آن منوط به هدایت و مدیریت آن است. اگر مدیریت آن بر بنیان­های آموزه­های وحیانی که جامع و خطاناپذیر است بنا شده باشد، صعود خواهد کرد، ولی در صورتی که به دور از گزاره­های وحی بنا گردیده، منجر به هبوط و سقوط وی خواهد شد.
علی‌آقا صفری
20/5/1402