هدف از این پژوهش، تبیین راهبردهای نظاممند نهادینهسازی فرهنگ توحیدی در مراکز تربیتی، بر پایه سیره تربیتی حضرت یوسف (ع) است. تحولات تربیتی فاقد پشتوانه فرهنگی، ناکارآمد و ناپایدار تلقی میشوند؛ زیرا فرهنگ، به عنوان بنیادینترین عنصر، مبانی اهداف، راهبردها و کارکردهای تربیتی را رقم میزند. این مطالعه، با اتخاذ رویکرد توصیفی-تحلیلی و استناد به آیات قرآن کریم و منابع تفسیری معتبر، در صدد پاسخگویی به این پرسش کلیدی است که حضرت یوسف (ع) با چه تدابیر تربیتی، به خلق، گسترش و تعمیق فرهنگ توحیدی در جامعه مصر باستان همت گمارد. یافتهها حاکی از آن است که ایشان، با شناسایی دقیق موانع فرهنگی عصر خویش – از جمله کفر به معاد، ناسپاسی الهی، شرک ورزی، تقلیدهای نابجا، جهل عمیق و شیوع فحشا – به طراحی و اجرای راهبردهای تربیتی منسجم مبادرت ورزیدند. برجستهترین این راهبردها شامل آموزش مستقیم و غیرمستقیم معارف توحیدی، بهرهمندی از روش مقایسهای برای اثبات برتری توحید بر شرک، تحول تدریجی و مرحلهبهمرحله باورها، و بهکارگیری شیوه تکرار و تلقین برای تثبیت ارزشها میباشد. پژوهش حاضر به این نتیجه میرسد که سیره تربیتی حضرت یوسف (ع)، الگویی جامع و عملی برای مربیان مراکز تربیتی عرضه میدارد؛ الگویی که با آمیختن حکمت الهی، شکیبایی استراتژیک و راهبردهای تربیتی هدفمند، بستری برای گذار از فرهنگ موجود به فرهنگ مطلوب توحیدی فراهم میآورد.
مظفراف, مسعود . (1404). تبیین راهبردهای نهادینهسازی فرهنگ توحیدی در سازمان با استناد به سیره تربیتی حضرت یوسف. مطالعات قرآن و علوم, 9(17), 275-306.
MLA
مظفراف, مسعود . "تبیین راهبردهای نهادینهسازی فرهنگ توحیدی در سازمان با استناد به سیره تربیتی حضرت یوسف", مطالعات قرآن و علوم, 9, 17, 1404, 275-306.
HARVARD
مظفراف, مسعود. (1404). 'تبیین راهبردهای نهادینهسازی فرهنگ توحیدی در سازمان با استناد به سیره تربیتی حضرت یوسف', مطالعات قرآن و علوم, 9(17), pp. 275-306.
CHICAGO
مسعود مظفراف, "تبیین راهبردهای نهادینهسازی فرهنگ توحیدی در سازمان با استناد به سیره تربیتی حضرت یوسف," مطالعات قرآن و علوم, 9 17 (1404): 275-306,
VANCOUVER
مظفراف, مسعود. تبیین راهبردهای نهادینهسازی فرهنگ توحیدی در سازمان با استناد به سیره تربیتی حضرت یوسف. مطالعات قرآن و علوم, 1404; 9(17): 275-306.